Kloka ord Micke, fortsätt att fundera och återkom gärna med dina tankar.Micke65 skrev:Lite funderingar runt grundfrågan hur får man människor att engagera sig. Jag tror absolut att enkelhet är att eftersträva såsom distansmöten, jag har viss erfarenhet av telefonmöten och det kan fungera jättebra. Men det stora tror jag ligger i att förnya sig (föryngra), erfarenhet är av oslagbart värde men föryngrar man sig inte så kan man bara vara säker på en sak, medelåldern stiger med ett år i taget, hur man gör det är en nöt som hela föreningsvärlden verkar ha svårt att knäcka i allmänhet och speedwaySverige i synnerhet och tyvärr ligger ju våran verksamhet direkt i baksuget så att säga.
En liten tanke är hur kan man få "gamla avdankade" speedway åkare att komma med i MCHK, dom flesta spyr nog på speedway i några år men efter att bevistat banan i Örebro där det samlades ett gäng av de äldre (ej MCHK) och sett hur j-vla kul dom hade så verkar det gå att lura ut dom ibland, har hört att dom i år ska träffas 2ggr så kul verkar dom tycka att det är. Noterbart är dock att dom gillar enkelheten, det kördes inga heat men suget fanns där det syndes, och alla om jag inte minns fel åkte liggare. I Liggare tror jag att det finns en del att hämta då jag tror att hos flertalet personer ses det som billigare, enklare mm, jag tror att det öppnar för några till som i sin tur tar med några till o.s.v, kanske kan ett visst "kändisskap" attrahera någon som gillar det
En annan sak är något som slagit mig den korta tid jag varit med i speedwaysvängen är att man (vi) är skitdåliga på att synas, jag provade att inför träffen i Linde 2013 annonsera på gratissidor på lokala ställen och lite lappar i butiker, visst det kom ingen storpublik men så där 15-20 nyfikna dök upp och jag tor att det är där och så man måste "börja", att synas, höras och attrahera människor, folk är i allmänhet svårflörtade och trögstartade
Finns nog massor att fundera på men det va lite ur min skalle.
Mvh Micke.
Vi måste dock ha en sak klar för oss. Stadgarnas andra paragraf:
MCHK Rundbana ar en ideell sammanslutning av motorcykelentusiaster som tillvaratar, renoverar och bevarar äldre rundbanemotorcyklar samt anordnar träffar dar man kör efter det reglemente som beslutas av MCHK Rundbanas årsmöte.
Reglementet föreskriver att det skall vara motorer av stående typ.
Ett alternativ är ju att föreslå en ändring av reglementet så att det i stället står att motorcyklarna skall vara minst 10, 20, 30, 50 år gamla, eller något i den stilen. De äldsta liggarna (i modern tid) är väl nu drygt 20 år gamla. Det svåra är ju som vi alla vet att åldersbestämma en speedwaycykel.
Klubbens syfte är att värna om gamla motorcyklar (inte gamla gubbar/gummor )
Vill vi något annat måste det till en stadgeändring, men jag håller med dig till 100% att något måste till för att intressera nya medlemmar och förhoppningsvis kunna åstadkomma en sänkt medelålder i klubben.
Vad som är "äldre rundbanemotrcyklar" finns det säkert olika åsikter om, men något måste vi hitta på!