Liggare!

Här kan du skriva och diskutera allt som handlar om rundbana. Kanske lite annat också...!
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Liggare!

Inlägg av rolf »

Skall vi ändra i vårt reglemente så att liggare kan deltaga på våra träffar?
Hur kan man i så fall reglera detta så att det överensstämmer med klubbens stadgar?
§2
MCHK Rundbana ar en ideell sammanslutning av motorcykelentusiaster som tillvaratar, renoverar och bevarar äldre rundbanemotorcyklar samt anordnar träffar dar man kör efter det reglemente som beslutas av MCHK Rundbanas årsmöte.
Reglementet

Ordet fritt!
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Liggare!

Inlägg av rolf »

Ingen verkar ha några synpunkter i denna fråga!!

Jag ställer då i stället några frågor:
  • Skulle vi kunna tänka oss att tillåta liggare t.o.m. en viss årsmodell som kan identifieras med vissa tekniska kännetecken som exempelvis typ av bakram, framgaffel m.m ?
  • Skulle vi kunna ha en rullande årsmodellsgräns, t.ex. 25 år, där det är deltagarens ansvar att bestyrka att motorcykeln uppfyller detta krav?
  • Eller, absolut inga liggare i vår verksamhet!
Vad tycker du?
Fler synpunkter!
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Lars Jansson
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 sep 2018, 22:03
Medlemsnummer: 227

Re: Liggare!

Inlägg av Lars Jansson »

Veteranspeedway är för mig att din mc har stående motor. Dock svårt att få tag i delar till dessa varför det inte är så dumt att ta med liggarna.
En rullande 25 års gräns kan ju vara vettig. Däremot så kanske det är svårt att åldersbestämma hur gammal cykeln är?

Lars Jansson Medlemsnr 227
Micke65
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 mar 2015, 03:38
Medlemsnummer: 65

Re: Liggare!

Inlägg av Micke65 »

Tror man kan se på saken från flera håll, mchk är ju i grunden en förening som är för att bevara och bruka veterancyklar, beroende på vem man frågar så blir svaret olika, vissa hävdar att endast Jap och Eso bör köras, det lättare alt är ju naturligtvis det som är gällande idag, stående motor, men även där finns ju "parentescyklar" själv sitter jag på för många en "hädelse", har ännu inte haft den på en bana men förstår att många skulle rynka på näsan, meeeen det är en stående motor. Att införa årsmodell gräns är kanske i teorin bra men i praktiken inte lika lätt, en del är oroade för att det med modifierade motorer eller liggare kommer att dyka upp "fartdårar", som jag ser det så spelar det ingen roll, personligen kommer inte jag köra fortare eller bättre oavsett vilken av mina cyklar jag kör, jag tvivlar dessutom på att någon med banrekord i sikte kommer att delta på våra träffar, att vi åker olika fort och bra kommer alltid vara en realitet och hanteras på banan på bästa sätt. Ett annat sätt att titta på det ligger i grunden nog utanför mchk men är likväl en annan realitet, idag är så få anmälda till träffarna att det räcker att antalet sjunker med 2-3 deltagare så är de flesta träffar inställda och mchk-rundbana ett avslutat kapitel, hur man praktiskt ska lösa det med cykelregler är säkert en svår nöt, men säkert är att det dräller inte direkt med äldre grejer som är användbara, då är men kanske där igen med nytillverkade tillsynes äldre delar så som min egen bastard här hemma. Om det är rätt väg att ta med liggare vet man ju inte förrän det prövats. Kanske man också skulle kunna pröva med träningstillfällen i mchks regi. Tror att man först måste bestämma sig för vad mchk står för och sedan lösa "problemet". Kanske blev tankarna lite "god dag yxskaft", men om det kan tillföra verksamheten något så låt folk åka med det dom har eller har råd att köpa, kul med en Jap men inte billigt direkt.
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Liggare!

Inlägg av rolf »

Hej Micke65 och tack för svar och synpunkter.
Utdrag ur MCHK-rundbanas stadgar
§2
MCHK Rundbana ar en ideell sammanslutning av motorcykelentusiaster som tillvaratar, renoverar och bevarar äldre rundbanemotorcyklar samt anordnar träffar dar man kör efter det reglemente som beslutas av MCHK Rundbanas årsmöte.
Vi intresserar oss för äldre rundbanemotorcyklar, oavsett åt vilket håll cylindern är vinklad!
En motorcykel blir inte äldre av att man ändrar vinkeln på motorns infästning, eller ersätter med en nyare motor.
Varför vi tidigare har sagt att det skall vara stående motorer är för att det är en enkel (för dom flesta) regel för att identifiera vad som är förhållandevis gammalt i detta sammanhang.
Fabrikstillverkade speedwaycyklar med liggande motorer är, eller kommer att bli, gamla och klassiska vad tiden lider. Kruxet är att bestämma hur gamla motorcyklar som skall vara intressanta ur vår synvinkel, inte åt vilket håll cylindern pekar.

Körningarna är inte det primära för MCHK-rundbanas verksamhet (även om en del, kanske många, tycks tro det) se §2 ovan.

Jag tror inte att det är svårt att få tag i äldre rundbanecyklar. Du beskrev ju själv i ett tidigare inlägg hur svårt du hade att bli av med dina "stående" speedwaycyklar. Det finns återkommande annonser på blocket med gamla motorcyklar.
Jag håller inte med dig när du skriver
låt folk åka med det dom har eller har råd att köpa, kul med en Jap men inte billigt direkt.
Körningen är inte det primära! Bevarandet av klassikerna är vårt huvudsyfte!
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Micke65
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 mar 2015, 03:38
Medlemsnummer: 65

Re: Liggare!

Inlägg av Micke65 »

Hej du Rolf, jag har genom åren aldrig gillat forum då det oftast blir fel, föredrar det talade ordet.
Jag har redan skrivit i inledningen att mchk är för att bevara äldre cyklar, förstår inte varför du ska peka på det då. Att du tar upp mina GM tillför väl inget snarare tvärtom, det är genom dessa jag insett att man inte får tag i rätt delar utan modifierar hela vevpartier, kolvar och borr, tändningar osv, mao en parentesmotor i slutänden. Att ingen vill köpa dom har gissar jag inget med en översvämmad marknad att göra snarare tvärtom.
Att körning inte är prio inom mchk må väl vara uttryckt men faktum är väl att om det inte kommer folk med cyklar på träffar så blir det inga träffar, därmed inget mchk rundbana heller.
Som jag också skrev är väl kanske inte liggare en lösning på sjunkande deltagarantal eller också är det så, vad vet jag, jag trodde nämligen i min enfald att det var pga sjunkande deltagarantal som frågan ens existerade
lennart
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 nov 2008, 14:21
Medlemsnummer: 324

Re: Liggare!

Inlägg av lennart »

Hej, Lennart MCHK-R Malmö .
Beträffande cyklar med liggande motorer så tycker jag att det bör övervägas av följande skäl.

Underlaget för våra träffar minskar.
Första cyklarna med liggande motorer bör nu kunna klassas som veteraner.
Kanske det finns ett antal f .d. speedway-åkare som har intresse och cyklar som bara står.

Tycker att man kan prova under nästa säsong , ev. börja med endast regularitet. Om det blir bra anslutning så kan man ha 2
klasser.Stående och liggande. Många åker i dag med lika vassa motorer i stående ramar som i liggande, där de hör hemma.

det borde gå att ta in en tidsbegränsar temporär regel i reglementet. Men i så fall måste det tillkännagöras för ev. nya åkare.

För vårt vidkommand i Malmö så har vi nu en topp anläggning som komunen bekostat men ingen speedway, bedröligt
Vi fick 10 resp 12 anmälningar och det går inte ekonomiskt och höjer vi priset blir ded formodligen färre. Många här hade sett fram emot veteran speedwayen men tyvärr. Kanske MCHK-R skulle vara lite mer aktiva vad gäller progammet så att de åkare vi har hinner och orkar med alla körtillfällen? M V H Lenn:
Användarvisningsbild
Harryoskar
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 dec 2010, 22:36
Medlemsnummer: 59

Re: Liggare!

Inlägg av Harryoskar »

Hej, jag kommer in i ett sent skede av tråden, men vill ändå framföra mina synpunkter. Eftersom jag bor och verkar i Finland vill jag belysa läget (i Sverige) ur ett finländskt perspektiv.
Sverige är ett stort speedwayland, mycket stort. Finlands speedway är högst 10% av Sveriges. Vi har en veteranspeedwayklubb som heter Jappi-Ukot, som betyder JAP-gubbarna. Vi ordnar 6---7 träffar varje sommar på olika speedwaybanor, och deltagarantalet är i genomsnitt 13 (år 2018). Då jag läser och hör speedwayintresserat folk i Sverige beklaga sig över att det är så svårt att hitta gamla speedwaycyklar höjer jag på ögonbrynen. Rent statistiskt borde det finnas 9 gamla speedwaycyklar som samlar damm någonstans jämfört med 1 cykel i Finland. Ändå klagar ingen i Finland på svårigheten att hitta en lämplig speedwaycykel med stående motor.
Micke65
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 mar 2015, 03:38
Medlemsnummer: 65

Re: Liggare!

Inlägg av Micke65 »

Sitter här å filurar över en kall gin o tonic i värmen, årsmötet 2019 gav styrelsen i uppdrag att "utreda och se över" frågen om liggares varande eller icke, är det någon som hört om detta blev gjort och i sådana fall resultatet? Så här i corona tider se ju allt annorlunda ut minst sagt men det kommer förhoppningsvis en "normal" tillvaro igen. Kanske jag missat ett svar någonstans, kanske kan någon visa på var jag hittar det? Mvh Micke Eriksson 65
admin
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 jul 2007, 18:37

Re: Liggare!

Inlägg av admin »

I våra stadgar står det att vi skall tillvarata, renovera och bevara äldre rundbanemotorcyklar, samt anordna träffar där man kör enligt det reglemente som beslutas av MCHK Rundbanas årsmöte.
Märk väl att körningarna inte är det primära för vår verksamhet utan bevarandet och doku- menterandet av äldre rundbanecyklar är prioritet nummer ett.
Styrelsens samlade åsikt är att motorcycyklarna som används vid våra evenemang skall vara av klassisk typ, d.v.s. det som vi i dagsläget anser vara alla modeller tillverkade före de 
 fabrikstillverkade maskinerna med liggande motor.
En enkel regel för att identifiera äldre speedwaycyklar är förstås den stående cylindern vil- ket per automatik tidsbegränsar cyklarna till årsmodell 1993.
Huvudregeln är därmed att motorcykeln skall vara av klassisk modell, oavsett åt vilket håll 
 cylindern pekar. Alla motorcyklar äldre än årsmodell 1993 är i och med detta välkomna oavsett motortyp.
Äldre cyklar (typ Jawa 2-ventilare 890 etc. etc.) finns faktiskt att få tag på utan större 
 problem och detsamma gäller reservdelar.
Glädjande kan noteras att vi i dagsläget kan mönstra allt fler Jawa 890 vid våra träffar.
Vår bedömning är att om reglementet skrivs om så att liggare accepteras, genererar detta ej fler medlemmar, m.a.o. att inkludera liggare är ej lösningen på sjunkande medlemstal.

Styrelsen MCHK rundbana
Skriv svar