Tidigare var det en mycket behaglig och karaktäristisk doft när man körde speedwaymaskiner på Castrol R40.
Den doften har sedan länge tyvärr försvunnit
Vad var det i R40 som genererade denna doft?
Är det någon som vet när Castrol ändrade ingredienserna i R40 så doften försvann?
Finns det någon annan olja som fortfarande finns att köpa som genererar denna doft?
Castrol R 40
- rolf
- Site Admin
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
- Medlemsnummer: 47
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Castrol R 40
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Östersund
0730-23 22 24
Re: Castrol R 40
Hej Rolf, vad jag minns så fanns doften kvar i början av 90- talet. Du kan ju prova och köpa ricinolja på apoteket för att testa om det är oljan eller metanolen genom att blanda in lite ricinolja i metanolen. Jag tror det är oljan som har förändrats, Castrol R 40 var i varje fall tidigare baserad å ricinoja.Det kunde vara intressant att fråga Castrol.
M V H Lenn.
M V H Lenn.
- Harryoskar
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 21 dec 2010, 22:36
- Medlemsnummer: 59
Re: Castrol R 40
Hej Rolf och Lennart. Jag har personligen talat med Castrols kemist angående sammansättningen av R 40. Det var år 1999. Han avslöjade att R 40 innehåller 60-70 % ricinolja och resten syntetiska oljor, dessutom 0,1-1,0 % TPP. Det är ett syntetiskt tillsatsämne, fosforsyrans trifenylester. Det används för att förbättra ricinoljans oxidationsmotstånd (=förtjockning), för att ytterligare förbättra oljans slitageskyddande egenskaper samt bidrar till att minska friktionen. TPP har tyvärr en dålig egenskap; den är väldigt skadlig för vattenlevande organismer i långa tider, trots att mängden i oljan är så liten.
Metanolen, den enklaste av envärda alkoholer, avger vid förbränning ingen lukt. Det är alltså ricinoljan som ger oss den angenäma doften. De flesta speedwaymotorer saknar oljeskrapring, vilket medför att motorerna förbrukar, relativt sett, rätt mycket olja. I mopedåldern skaffade jag mig en liter Castrol R 40, och hällde i en skvätt i bensintanken, och vips hade jag en svans av speedwaydoft bakom mig, till mina kompisars avund.
Jag håller inte med dig Rolf då du säger att speedwaydoften har försvunnit. Den finns där, men eftersom dess andel i oljan inte är densamma som den var "på den gamla goda tiden", är doften inte lika stark som då. Vi vet också att en del speedwayåkare använder syntetiska racingoljor, som inte ger den riktiga speedwaydoften. Ett undantag som jag känner till är Motul 300 V 4T 15W-50, som är en helsyntetisk s.k. dubbelesterolja. Frank Högman använde den i sina JAPar, och visst katten, den ger en riktig speedwaydoft.
Jag känner tyvärr inte till när man börjat använda syntetiska oljor i R 40, men sådana har använts i R 30 och R 20 redan före andra världskriget. I speedwaykretsar, i synnerhet bland äldre herrar, talar man om ricinoljans benägenhet att täppa till oljekanalerna t.ex. över vintern. Jag påstår, att dessa herrars erfarenhet baserar sig på den tiden, då man använde ren industriricinolja. Visst, den grötade till det väldigt fort. Men jag har ett annat exempel. År 2007 kraschade jag i Kumla vid en MCHK-träff, bröt armen och cykels ram blev skrot. Tack för hjälpen Lennart! Nio år senare öppnade jag motorn. Då hade den varit orörd sedan kraschen. Precis som jag väntade mig, oljan var som ny; ingen förtjockning någonstans. Oljan var Castrol R 40. Amen.
Metanolen, den enklaste av envärda alkoholer, avger vid förbränning ingen lukt. Det är alltså ricinoljan som ger oss den angenäma doften. De flesta speedwaymotorer saknar oljeskrapring, vilket medför att motorerna förbrukar, relativt sett, rätt mycket olja. I mopedåldern skaffade jag mig en liter Castrol R 40, och hällde i en skvätt i bensintanken, och vips hade jag en svans av speedwaydoft bakom mig, till mina kompisars avund.
Jag håller inte med dig Rolf då du säger att speedwaydoften har försvunnit. Den finns där, men eftersom dess andel i oljan inte är densamma som den var "på den gamla goda tiden", är doften inte lika stark som då. Vi vet också att en del speedwayåkare använder syntetiska racingoljor, som inte ger den riktiga speedwaydoften. Ett undantag som jag känner till är Motul 300 V 4T 15W-50, som är en helsyntetisk s.k. dubbelesterolja. Frank Högman använde den i sina JAPar, och visst katten, den ger en riktig speedwaydoft.
Jag känner tyvärr inte till när man börjat använda syntetiska oljor i R 40, men sådana har använts i R 30 och R 20 redan före andra världskriget. I speedwaykretsar, i synnerhet bland äldre herrar, talar man om ricinoljans benägenhet att täppa till oljekanalerna t.ex. över vintern. Jag påstår, att dessa herrars erfarenhet baserar sig på den tiden, då man använde ren industriricinolja. Visst, den grötade till det väldigt fort. Men jag har ett annat exempel. År 2007 kraschade jag i Kumla vid en MCHK-träff, bröt armen och cykels ram blev skrot. Tack för hjälpen Lennart! Nio år senare öppnade jag motorn. Då hade den varit orörd sedan kraschen. Precis som jag väntade mig, oljan var som ny; ingen förtjockning någonstans. Oljan var Castrol R 40. Amen.
- rolf
- Site Admin
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
- Medlemsnummer: 47
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Castrol R 40
Tack för ditt utförliga svar, och det är bra att du inte håller med.Harryoskar skrev:Hej
Jag håller inte med dig Rolf då du säger att speedwaydoften har försvunnit. Den finns där, men eftersom dess andel i oljan inte är densamma som den var "på den gamla goda tiden", är doften inte lika stark som då.
Endera jag tappat luktsinnet, eller också har vi väldigt olika "doftminne"
Jag anser att den karaktäristiska ricindoften försvunnit helt.
Om den nu innehåller 60-70% ricinolja nu, hur mycket var det tidigare?
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Östersund
0730-23 22 24
Re: Castrol R 40
Hej igen i ämnet speedway- doften.
Håller med dig Harry i det du nämner om Castrol R 40 och jag har samma erfarenhet att dagrns olja inte blir 'klibbig'.
Det har hänt mig en gång att en backventil i form an en bladfjäder klibbat fast. Det vevhuset hade nog legat länger än din motor.
Jag hat tänkt på det där med speedway-doften och tror att på ' JAP tiden' toppade man ofta metnolen med lite R 40 för så kallad toppsmörjning vilket sedermera försvunnit och därmed den härliga doften.
Lennart
Håller med dig Harry i det du nämner om Castrol R 40 och jag har samma erfarenhet att dagrns olja inte blir 'klibbig'.
Det har hänt mig en gång att en backventil i form an en bladfjäder klibbat fast. Det vevhuset hade nog legat länger än din motor.
Jag hat tänkt på det där med speedway-doften och tror att på ' JAP tiden' toppade man ofta metnolen med lite R 40 för så kallad toppsmörjning vilket sedermera försvunnit och därmed den härliga doften.
Lennart
Re: Castrol R 40
När vi kör vinterspeedway sprider sig doften av förbränd ricinolja över hela sjön!
Mvh Roland
Mvh Roland