Speedway-olja...

Tips - frågor och annat som handlar om tekniken och maskinerna
Användarvisningsbild
HASSE
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 dec 2009, 17:16
Medlemsnummer: 15

Speedway-olja...

Inlägg av HASSE »

Att ..
Senast redigerad av HASSE den 29 jan 2016, 19:51, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
HASSE
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 dec 2009, 17:16
Medlemsnummer: 15

Re: Speedway-olja...

Inlägg av HASSE »

H.
Senast redigerad av HASSE den 29 jan 2016, 19:52, redigerad totalt 1 gånger.
lennart
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 nov 2008, 14:21
Medlemsnummer: 324

Re: Speedway-olja...

Inlägg av lennart »

Hej Hasse, har några synpunkter som du kan fundera över. Till att börja med så är det en stor skillnad mellan de olika oljesystemen vad gällrs speedwaymotorer.
De äldre motorerna med förlustsmörjning, där oljan lämnade motorn efter att ha gjort sitt har en stor fördel, det kommer alltid ny kall olja till alla smörjställen. Vid rundsmörjning kommer oljan att bli varm och alla föroreningar som koks metall syror etc finns kvar i oljan och kommer med oljan till smörjställena igen, så det finns all anledning att byta olja ofta.
En fördel med rundsmörjnung kan vara att när du tappar ur oljan i ett rent kärl så kan du få en uppfattning av motorns kondition. Är oljan klar med rätt färg och inga spår av främmande innehåll så mår nog motorn bra, om den har onormal färg med metallglitter eller andra föroreningar kan det vara något på gång. Låt gärna oljan stå och sjunka och kolla bottensatsen.
Beträffande själva oljan så är det en uppfattning att ricinbaserade oljor kan kan bli tjocka och sega efter lång tid i motorn, personligen tror jag det beror mer på föroreningar i form av svavel olika syror och andra förbränningsrester som finns i motor kan påverka oljan. Jag har sett oljedunkar med Castrol R40 som har varit mer än 5 år gamla och oljan har varit helt perfekt.
Metanolen är ett lite knepigt bränsle som har sina enenheter. Alla som kört metanolmotorer på vintern vet att det är svårstartat. Metanolen behöver en varm motor för att bilda en homogen bränsleluftblandning , av den anledningen är det viktigt att motorn är genomvarm när du stannar den annars är det stor risk för att metanol finns i oljan och på andra ställen i motorn och som kan bidrga till korrosionsskdor och kanske påvrka oljan. I metanol finns det svavel och olika syror, bl annat ättikssyra. Det här går det att fundera mycket över men här är några synpunter i alla fall. Ett råd kan vara varmkör ordentligt ett par gånger under vintern med ny olja. Lenn.
Användarvisningsbild
HASSE
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 dec 2009, 17:16
Medlemsnummer: 15

Re: Speedway-olja...

Inlägg av HASSE »

T.
Senast redigerad av HASSE den 29 jan 2016, 19:53, redigerad totalt 2 gång.
lennart
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 nov 2008, 14:21
Medlemsnummer: 324

Re: Speedway-olja...

Inlägg av lennart »

Hej igen Hasse, hurtillvida 2 taktsolja kan användas i en speedwaymotor har jag ingen erfarenhet av. Alla oljor har ju smörjegenskaper men det är mer som har betydelse om oljan passar i en viss motortyp.
För extrema motorer, däribland speedwaymotorer, är det i huvudsak 3 egenskaper som är viktiga. 1) att ha en stark oljefilm 2) att ha bra vidhäftning på heta metallytor. 3) att inte koxa vid höga temperaturer. I veteransammanhang utnyttjas normalt inte motorerna till sitt yttersta vilket givetvis har en viss betydelse men om oljan koxar kan en over tiden igensättning av oljekanaler få konsekvenser i otillräcklig oljetillförsel.
Det är allmänt känt och accepterat att ricinolja har en stark oljefilm och har väldigt god vidhäftningsförmåga på heta metallytor och de flesta tillverkare av äldre speedwaymotorer rekomenderar Castrol R40 för sommarbruk och R30 för vinter.
G M her en egen olja som säkert är utprovad för deras motorer och förmodligen funkar i andra motorer också.
Jag tycker att man skall följa tillverkarnas rekommendationer, det är nog tryggast. Att snåla på oljekostnaden kan bli dyrt.
Lenn.
Skriv svar