Motorn ryker..

Här kan du skriva och diskutera allt som handlar om rundbana. Kanske lite annat också...!
HASSE

Motorn ryker..

Inlägg av HASSE »

Jag har en GM-89 rundsmörjare.Den ryker så inni-h när jag värmer och drar på gas.Min "trimmare" har haft isär motorn två gånger utan att hitta något fel.Minskade oljemängden vid senaste provstart,något bättre resultat men är inte nöjd.Har kört den en gång på bana i år,den går gör gött men lägger feta rök-korvar i kurverna.Har fått många tips men saknar det sutgiltiga.Borde finnas någon klok gubbe som vet vad det handlar om.Tar emot alla råd och tipps...TACK på förhand!
Lennart Johansson

Re: Motorn ryker..

Inlägg av Lennart Johansson »

Hej Hasse, har haft samma problem en gång i tiden.
På en del GM motorer finns ett litet stålbleck som sitte med en skruv över ett hål och som fungerar som backvrntil mellan vevhus och yttrehuset.Om detta har beckat fast eller inte funkar så blir det som du beskriver. Kolla
Lennart
HASSE

Re: Motorn ryker..

Inlägg av HASSE »

Hej Lennart!
Tack för tipset,men detta var det första vi kollade när vi rev motorn en andra gång.Fick nyligen en intressant teori av Håkan H...troligen sliten nickasil,måste sätta in ett "vanligt" foder men det kanske kostar mer än det smakar...det är ju inte något"farligt"problem...så det är väl bara att gasa.

Kanske inte så dumt att lägga ut rökridåer...blir ju av med konkurrenterna !
Skriv svar