MITT INKÖP AV ROLF FRIDS 4 V JAWA

Här kan du skriva och diskutera allt som handlar om rundbana. Kanske lite annat också...!
Användarvisningsbild
Bert Ove Orvnäs
Inlägg: 62
Blev medlem: 31 jul 2009, 21:31
Medlemsnummer: 0

MITT INKÖP AV ROLF FRIDS 4 V JAWA

Inlägg av Bert Ove Orvnäs »

Haloj i blåbärsskogen

Besöket i Lindesberg var strålande på alla sätt, alla grabbar och brudar,alla gamla hojar, dofter och smällarna i röret.
Kollade även in en del heat, ni är ju riktigt gammla rävar, med andra ord ni kör så det ryker. Mycket imponerande.
Jag berättade för min hustru Gitte om järngänget både i Lindesberg och från motorstadion i Täby Örebro.
Gitte blev impad och kommer med på alla träffar...för att spana in grabbarna....de´ni..
Så till den stora händelsen för mig att åter äga en speedwayhoj.
Rolfs 4 ventilare startas opp och låter riktigt bra..har lite dålig hörsel...och tände på momangen, det blev affär direkt.
Väl hemkommen så pirrar det i hela kroppen och endorfiner och adrenalin börjar att pumpa, hojen skall startas.
Till saken hör att säkerhetssnöret är för mig en helt ny grej.
Visst jag sätter dit snöret och öppnar kranarna och olje returen, backar tillbaka för att få rull och START...
Jag springer fram och tillbaka i en timmes tid och inte en enda puff från rovan, kollar alla ledningar + flödet i förgasaren, men inget händer. Jag vet ju att maskinen gick i Lindesberg....
Ringer till Rolf och han förstår ingenting, vi går igenom stratproceduren och Rolf frågar, du har inte glömt snöret, nä,nä...
Dag nr 2 springer lika mycket och inget händer, håravfallet från skallen ökar och arlandaplattan blir större och större...faen..den tänder ju inte.
Jag tillverkar ett verktyg så stiftet kan lossas och allt ser ok ut, men ingen gnista, provar med andra stift..ingen gnista.
Det börjar att bli pinsamt att behöva ringa till Rolf igen...men jag gör det innan det börjas att skruvas på allvar.
Rolf svarar..vi tar om det från början..ja,ja, jag har gjort allt....Rolf säger att du har väl dragit ut den yttre delen så du får dit snöret....PLING PLONG, SKRAMMEL 10 öringarna rasade ner i poletten.....Jaadå säger jag till Rolf, som låter bekymmrad.
Mors Galoch, jag har satt snöret i den lilla skåran på kontakten som skall dras ut, nu är kl.08.00 lördag morgon.
Ikädd mysbrallor T-shirt och träskor så sätts snöret på plats efter ett enkelt handgrepp öppnat kontakten, allt är klart för start och PANG rovan smäller igång och jag far iväg snesittandes på hojen, kastar opp mig rätt och böjer lite på skallen för att lossa choken...BRAK OCH DUNDER Rakt ner i diket...Men opp igen och hojen går som en klocka...det blir ju snöret i botten och fullt ös på våran grusväg...jäklar nu pumpar adrealinet som faen...startar med ett res och håller på att fara in i våran jordkällare, men ut på åkern och fullt pådrag, sen kör jag tills soppan är slut.
Vänstra träskon är sulan ner sliten till spikarna, så det var ju dags att ta lite paus.
Jag var tvungen att ringa till Rolf och berätta om fadäsen...hmm och ett skratt från Rolf..ja sa ju att den gick.
Allt spring med hojen gjorde nytta, 2 kg gubbfläsk försvann och träningsvärk i lår och jumske, men de´vet i faen om det inte var bättre förr utan massa snören och dämpare hit och dit.
Nu har jag tagit bort dämparen så nu smäller det i röret som vanligt och doften är äntligen tillbaka.
De´var skönt och köpa tillbaka sin ungdom.
Vi syns och hörs grabbar och tjejer, till nästa säsong får ni se opp på banan, då kommer en ovan.

Tjing Tjong Berte och Gitte
team Gubbspeedway

Re: MITT INKÖP AV ROLF FRIDS 4 V JAWA

Inlägg av team Gubbspeedway »

:evil: Om det där med mysbrallor, T-shirt o träskor är sant, så vittnar det om sällsynt dåligt omdöme, hoppas att jag slipper höra såna dumheter i fortsättningen!!!
Hälsningar Håkan H Team Gubbspeedway.
B. Orvnäs

Re: MITT INKÖP AV ROLF FRIDS 4 V JAWA

Inlägg av B. Orvnäs »

Ja,ja...moral...med ålderns rätt kör jag i stringkallingar på min privata väg på vårt gods i Småland.
Ett skratt förlänger livet.....

Med leende hälsningar 08.an Bertram Fnykström
Skriv svar