Nybörjarfrågor

Här kan du skriva och diskutera allt som handlar om rundbana. Kanske lite annat också...!
loop
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jan 2008, 17:23

Nybörjarfrågor

Inlägg av loop »

Hej!

Jag gillar speedway, men bor tyvärr lite långt från nån bana(bor i Ullared). Det är väl Gislaved som är närmast antar jag.

Men jag har även fått upp ögonen för andra tävlingsformer där rundbanehojar eller liknande används.
Så jag undrar lite vad som skiljer hojarna åt och hur och var man får reda på tävlingar(SVEMOs hemsida är ju som den är).
Framför allt så verkar 1000m lopp koolt. Kör man dessa på travbanor eller?
Att speedwaycyklarna saknar låda, medans de andra har låda(alltid 2vxl eller förekommer fler växlar?) har jag förstått. Men sen kommer det lite andra frågor. Är det alltid stel bakram? Har för mig att jag sett isracinghojjar med bakfjädring.

Men helst av allt så vill jag komma och titta på när det körs, så hur får man reda på det? Och körs det mycket tävlingar?

/Per
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor

Inlägg av rolf »

Hej Per
Sena svar på dina frågor. Jag hade hoppats att någon som är mer insatt än mig skulle svara.
Jag bor också långt från banorna, jag bor i Östersund. :?

De träffar (och tävlingar) som arrangeras av oss, MCHK-rundbana, kan du se tid och plats för om du kollar i kalendern här på hemsidan.
Det körs inte många 1000 tävlingar i Sverige nu för tiden men dom som ev. körs håller till på travbanor.
Det skiljer en hel del mellan motorcyklarna nu för tiden. Förr i tiden var alla ofjädrade men sedan kom bakfjädring på långbanecyklar och backcyklar.
Senaste 10-15 åren har det även blivit bakfjädring på iscyklar så nu är det bara speedway som kör ofjädrat.
Alla utom speedway kör med 2 växlar. en startväxel och sedan tvåan som används resten av loppet. Backcyklar kanske kan ha flera växlar det är jag osäker på.
Speedway, backe och 1000 meter kan använda i princip samma motor men i isracing är 4-ventilsmotorer förbjudna.
Ett isracingschassie kan bara användas för isracing. Ett speedwayschassie enbart till speedway och kanske ev. till 1000 m.
1000 meter och backcyklar är längre än speedwaycyklar och har bakfjädring och växellåda.

Lite förklaringar blev det och förhoppningsvis kan någon med bättre kunskap komplettera elle rätta.
Kolla i kalender när vi (MCHK) kör och kom och titta.
Vanliga speedwaytävlingar håller du bäst koll på via Svemos tävlingskalender.
Isracing kan du kolla via deras hemsida http://www.isracing.net
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Skriv svar