Åka på sjön!

Tips - frågor och annat som handlar om tekniken och maskinerna
Mange
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 mar 2009, 20:02
Medlemsnummer: 0

Åka på sjön!

Inlägg av Mange »

Tänkte jag försöka mig på. Som nybörjare så är det vissa saker man grunnar på.
Start? Är det överhuvudtaget möjligt att få igång cykeln utan startmotor. Det finns en grusväg alldeles vid strankanten där jag tänkt åka. Klarar dubben detta? Håller på att dubba med montageskruv.

Kylan? Jag har 20 min till sjön från hemmet. Ska man kanske varmköra hemmavid för att underlätta starten vid sjön, eller funkar det ok med garagevarm cykel? Blir kanske jobbigt med start hemma där det är asfalt.
Klarar sig oljan i tanken som jag har i ramen på min cykel? Eller bör man ha nåt med sig att värma den med?

Hur gör ni som gjort detta tidigare? Ni som kör is "på riktigt" förstår jag har utrustning som klarar alla situationer men för min del handlar det om nåt enstaka tillfälle o då vill man ju kunna klara detta utan allt för mycket jobb.



Mange
Användarvisningsbild
Harryoskar
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 dec 2010, 22:36
Medlemsnummer: 59

Re: Åka på sjön!

Inlägg av Harryoskar »

Som nybörjare år 2004 ville jag prova på att åka på is med vanlig speedwayhoj men med dubbade däck. Dubbarna var sylvassa träskruvar med platt och bred skalle och Ph2 spår. De var inskruvade genom däcket, en skruv / gummi"knöl". Det visade sig vara alltför mycket; som nybörjare fick jag inte sladd på cykeln, däremot brände jag kopplingen. En kompis som är rutinerad speedwayåkare fick min cykel i sladd, men även han sade att det är alltför tufft grepp. En metanolmotor är svårstartad som kall, det märks redan en kylig sommarkväll, så att starta i minusgrader kräver att motorn värms, i synnerhet topplocket. Att värma upp en motor har sina sidor; om man använder öppen låga typ propan / kosan är det lätt hänt att man bränner någon kabel eller metanolslang i värsta fall, med en osynlig låga som resultat. En startmotor är definitivt att föredra, annars springer man sig trött och svettig och sedan blir det inget av själva åkandet. På 20 minuter åker du till sjön, ok, men innan du har allt annat i ordning har motorn blivit ordentligt kall.....Angående oljan, Castrol har en R 30, eller kanske man måste säga hade, är inte säker på om den finns längre. Den rekommenderde Castrol för speedwaymotorer vintertid. Däremot skulle jag kunna rekommendera Motul 300V, den finns som 15W-50, 5W-40, 10W-40, 5W-30. Själv skulle jag prova med den första, den funkar även sommartid. Motuls 300 V-serie är en helsyntetisk dubbelesterolja, och avgaserna luktar som med ricinolja, yes!
Hälsn
Harry
widén
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 aug 2011, 00:04

Re: Åka på sjön!

Inlägg av widén »

Hej på dig! Såg bara din förfrågan och tänkte dela med mig av lite egna erfarenheter. Krångla inte till det!
Ta ett grovt avgasrör eller böjlig metallslang och svetsa till något enkelt ben så röret står stadigt och är riktat mot toppen. Då kan du sätta blåslampan (för det är bäst, gasol funkar dåligt i kyla) i andra ändan och inte behöva värma med lågan direkt på motorn. Luften som strömmar ur röret blir ändå rejält varm så passa vajrar od. Blir toppen varm vid insuget startar motorn på metanol. Överkurs för att vara snäll mot motorn är att göra ett likadant rör som mynnar under motorn. Lägg en filt över hela motorn (och över ramröret med olja i) och värm under medans du fikar och tar på dig så blir motorn och oljan också fint ljummen till det är dags att åka. Värm på detta sätt även mellan heaten så funkar det med R 40, R 30 finns inte längre. Iscyklar har oljetanken bakom motorn över växellådan och det är ju förstås bäst men inte nödvändigt.
Att springa igång på isen utan broddar på skorna är att tigga om att sträcka sig och halka. När jag var ung och inte fattade hur man skulle göra sprang vi igång på land = onödigt slitage på däcken. NEJ! Gör så här. Sätt en kraftig svetshandske på högernäven och ryck igång på bakhjulet! Jag har åkt mycket enklare isbana (HIe) med rundbanemotor och detta funkar perfekt. Det verkar kanske lite farligt men det är det inte. Var ändå försiktig och använd sunt förnuft, olyckor kan förstås inträffa. Du halkar i alla fall inte med handen på däcket! Mvh Anders Widén
Mange
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 mar 2009, 20:02
Medlemsnummer: 0

Re: Åka på sjön!

Inlägg av Mange »

Hej o tack för tipsen.
Det vart inget förra vintern då det vart för mycket snö. Hade inget vettigt att ploga med.
Sjön är grund o lugn o fryser tidigt så den är ganska välbesökt på vintern. Mycket folk med bilar
så vill man köra bil är det alltid plogat. Värre med rundbana.
Man skulle ha nåt eget som är lätt så man kunde hålla en bana iordning själv.

Pratade med en van isåkare om starten o han hade alltid en extra omgång hjul.
Antar att han startade på vägen o sen bytte han hjulet.

Vad tror du kan va lagom när det gäller dubben för en nybörjare? Antal o storlek?

Mvh Mange
Roland
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 maj 2012, 10:52
Medlemsnummer: 1

Re: Åka på sjön!

Inlägg av Roland »

Hej!
Vi drar igång med bil, det fungerar suveränt bra! Tips, sätt i ett varmt tändstift och ha metanolen på värmning i bilen! När det startat en gång med bil, går det ganska bra att skjuta igång cykeln med handkraft. ( tänk på att varmköra försiktigt ) Det enklaste när det gäller däck är att köpa det smalaste endurodubbade bakdäcket som finns och slänga på cykeln, enkelt! Fram är det bara att se till att få max fäste men det bredaste däcket som vi får i gaffeln är 21x2,75 ( vi har 21 tums fälg fram ) kör du med 23 tum fram så är det nog skruv inifrån och ut som gäller!
Se gärna på vår hemsida där vi håller på och provar lite olika lösningar på däck! Om du vill vara med och åka så håller vi till i Torsby!
http://www.speedwayforalla.se

Mvh Roland Jonsson
Roland
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 maj 2012, 10:52
Medlemsnummer: 1

Re: Åka på sjön!

Inlägg av Roland »

Här kommer lite uppdateringar om att köra vinterspeedway!
Vi värmer motorn med en billig dieselkanon på 20 kw, fungerar mycket enkelt och bra utan installationer och öppen låga, du kan till och med värma två cyklar på samma gång, ställ bara kanonen en knapp meter från cyklarna som står uppställda bredvid varandra med en matta eller liknande på den andra sidan så att varmluften stoppas upp. Däcken byggs enklast med KoldKutter genomgående med mutter på baksidan. En enkel startmotor bygger du på 1 timma, det behövs i princip bara startmotorn och ett mycket enkelt handtag, ta en startmotor med utväxling från en Mazda B2600 och kom ihåg att det ska vara grova elkablar annars blir det för mycket förluster. För att driva värmekanonen behöver du ett elverk på mindre än 1000watt finns mycket billiga på marknaden.
Mvh Roland Jonsson
P.S. nu har vi kört däcken för vinterspeedway i fem säsonger utan nämnvärt slitage!
Skriv svar