IS-SPEEDWAY

Tips - frågor och annat som handlar om tekniken och maskinerna
HASSE

IS-SPEEDWAY

Inlägg av HASSE »

Har faktiskt vinterpreparerat motorn för att inte köra mer i vinter...men så tänker man,kanske man skulle "åbäka" sig med is-åka.Har faktiskt ett nytt oskuret Dunlop bakdäck,så är det någon som har "det bästa" förslaget på typ,märke,utstick ock grovlek vad gäller skruv till bak och framhjul.
Vad kör man med för förgasarmunstycken ? Vilket är bäst,helt ren is eller några cm snö som åkunderlag ? Drevar man som för sommar-speedway beroende på banlängd ? Förvärmer ni motorn ?...med vad isåfall ?
Något mera bra att veta förutom att man inte försöker dra igång bakhjulet med handkraft !..AJJJ..Ajjj !!!
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: IS-SPEEDWAY

Inlägg av rolf »

Många frågor var det :roll:
Jag kan med säkerhet besvara en av dessa!
Förvärmning av motorn är absolut nödvändigt och det enda rätta i det avseendet, i vår veteranverksamhet, är en gammaldags blåslampa.

Jag har inlett min is-säsong genom att försöka få igång någon av mina gamla blåslampor. Det är nästan lika intressant som motorcyklarna ;)
(klicka på bilden 1 (en) gång för att se den i full storlek)
Bilagor
Primus 865 från 1939
Primus 865 från 1939
primus865_s.jpg (20.1 KiB) Visad 34492 gånger
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Mange
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 mar 2009, 20:02
Medlemsnummer: 0

Re: IS-SPEEDWAY

Inlägg av Mange »

Jag frågade en idag som kört mycket speedway på is om dubben o han sa att dom senaste däcken han gjort iordning hade han använt vanlig M5 skruv inifrån o ut. En karosseribricka på insidan o likadan bricka o mutter på utsidan. O sen en uppskuren brandslang på insidan. Totalt utstick på dubben 10-15 mm ungefär. Lite vässade med rondellen oxå. Sen hade han hört att dom som skulle åka ikväll i Linköping skulle använda vanlig montageskruv iskruvad utifrån. Alltså sån sexkantsskalle på 7mm med krysspår i.

Mange
Hasse

Re: IS-SPEEDWAY

Inlägg av Hasse »

Hej Mange !
Tack för tipsen ! Undrar om det är lämpligt att skala bort nabbarna eftersom din kompis rekommenderar bricka och mutter på utsidan...?

Det här med montageskruv med sexkant-skallen ut låter intressant, synd att man inte har tillfälle att se tävlingen "live" :!:
Mange
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 mar 2009, 20:02
Medlemsnummer: 0

Re: IS-SPEEDWAY

Inlägg av Mange »

Jag tror inte han tog bort några nabbar. Det gör ju inget om brickan är lika stor som nabben. Utan bricka tror jag att muttern äter sig ner i nabben. Jag frågade han hur tätt han satte dom, En i varje nabb :o svarade han med ett flin. Det tar nog en kväll eller tre ;) . Han sa oxå att många körde förr med vanlig plåtskruv inifrån men att dom gärna vek sig. M5 o mutter blir stadigare o håller längre.

Mange
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: IS-SPEEDWAY

Inlägg av rolf »

Jag kör med vanlig plåtskruv och tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Bild
Bilagor
Framdäck
Framdäck
isfram.jpg (25.73 KiB) Visad 34444 gånger
Bakdäck
Bakdäck
isbak.jpg (32.8 KiB) Visad 34444 gånger
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Mange
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 mar 2009, 20:02
Medlemsnummer: 0

Re: IS-SPEEDWAY

Inlägg av Mange »

Var det möjligen nån som var i Linköping o såg tävlingen?

Mange
Mange
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 mar 2009, 20:02
Medlemsnummer: 0

Re: IS-SPEEDWAY

Inlägg av Mange »

Dina bilder Rolf visar ju tydligt ett bra sätt. Varianten med montageskruv som användes i Linköping finns det bilder på om man kollar i "Galleriet" på http://www.aktuellspeedway.se/start.php

Mange
Hasse

Re: IS-SPEEDWAY

Inlägg av Hasse »

Hej !
Gå in på YOU TUBE och sök på is-speedway...kolla heat 7 där en gammal "stående" åker ifrån allt vad "liggande" heter !
Andreas Bergström

Re: IS-SPEEDWAY

Inlägg av Andreas Bergström »

Hej hej angående is speedway så har jag gjort båda typen av däck massor av gånger, Men skruven lägger sig efter ett tag och dom med bult och karosseri biricka är ett jävla jobb o göra, sen ska man få det bra så man kan ballansera det = jobbigt. Har nu provat en ny dubb som man bara skruvar i utifrån med dubblim. Rätt så lika som montage skruv men härdade och har som ett v utskuret i det som man får ett jäkla grepp med. Dom är lite dyrare ätt köpa men man har ett däck i flera år, Jag har tagit det till det extrema och satt i 700-800 dubb i bakhjulet och jag bränner kopplingen på isen, Har mer grepp än på sommaren men det bestämmer man ju med hur många dubb man sätter i, Det som är bra med dom är att dom är 7 mm skalle och dom finns med olika längder, Så man kan sätta dom i framhjulet utan större problem skulle spettsen gå igenom så kan man köpa en slang och däck till en montinbike för asfalt dvs utan mönster och sätta i framhjulet så slipper man allt strul med brandkappa och allt annat, Däck o slang finns på biltema för en billig peng, Har nån nån fråga så kan ni skick ett mail på gm7808@hotmail.com.
Här är en länk till dubbsidan mycket nöje MvH Andreas
http://www.dubbex.se/gallery1_6.html
Skriv svar