Inlägg
av Harryoskar » 21 feb 2018, 22:10
Hej Rolf och Lennart. Jag har personligen talat med Castrols kemist angående sammansättningen av R 40. Det var år 1999. Han avslöjade att R 40 innehåller 60-70 % ricinolja och resten syntetiska oljor, dessutom 0,1-1,0 % TPP. Det är ett syntetiskt tillsatsämne, fosforsyrans trifenylester. Det används för att förbättra ricinoljans oxidationsmotstånd (=förtjockning), för att ytterligare förbättra oljans slitageskyddande egenskaper samt bidrar till att minska friktionen. TPP har tyvärr en dålig egenskap; den är väldigt skadlig för vattenlevande organismer i långa tider, trots att mängden i oljan är så liten.
Metanolen, den enklaste av envärda alkoholer, avger vid förbränning ingen lukt. Det är alltså ricinoljan som ger oss den angenäma doften. De flesta speedwaymotorer saknar oljeskrapring, vilket medför att motorerna förbrukar, relativt sett, rätt mycket olja. I mopedåldern skaffade jag mig en liter Castrol R 40, och hällde i en skvätt i bensintanken, och vips hade jag en svans av speedwaydoft bakom mig, till mina kompisars avund.
Jag håller inte med dig Rolf då du säger att speedwaydoften har försvunnit. Den finns där, men eftersom dess andel i oljan inte är densamma som den var "på den gamla goda tiden", är doften inte lika stark som då. Vi vet också att en del speedwayåkare använder syntetiska racingoljor, som inte ger den riktiga speedwaydoften. Ett undantag som jag känner till är Motul 300 V 4T 15W-50, som är en helsyntetisk s.k. dubbelesterolja. Frank Högman använde den i sina JAPar, och visst katten, den ger en riktig speedwaydoft.
Jag känner tyvärr inte till när man börjat använda syntetiska oljor i R 40, men sådana har använts i R 30 och R 20 redan före andra världskriget. I speedwaykretsar, i synnerhet bland äldre herrar, talar man om ricinoljans benägenhet att täppa till oljekanalerna t.ex. över vintern. Jag påstår, att dessa herrars erfarenhet baserar sig på den tiden, då man använde ren industriricinolja. Visst, den grötade till det väldigt fort. Men jag har ett annat exempel. År 2007 kraschade jag i Kumla vid en MCHK-träff, bröt armen och cykels ram blev skrot. Tack för hjälpen Lennart! Nio år senare öppnade jag motorn. Då hade den varit orörd sedan kraschen. Precis som jag väntade mig, oljan var som ny; ingen förtjockning någonstans. Oljan var Castrol R 40. Amen.