Vilket år kom liggarna?

Tips - frågor och annat som handlar om tekniken och maskinerna
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Vilket år kom liggarna?

Inlägg av rolf »

Vilket år kom dom första liggande Jawamotorerna för speedway?
Vad heter den motormodellen?
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Lennart Johansson

Re: Vilket år kom liggarna?

Inlägg av Lennart Johansson »

Hej Rolf, I samband med motioner och reglerförslag kollade vi upp detta.
Vi kom fram till att bottenlänksgafflar började användas 1992 och att cyklar med liggande motor kom 1994. Tror de första var tillvrkade av Micke Blixt i Nyköping. Ring Micke och kolla med honom han kan nog historien,
Lenn.
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Vilket år kom liggarna?

Inlägg av rolf »

I mina efterforskningar har jag hittat följande
Firstly GM came out with the GM SRB8. I don't have the exact date of release but I'm going to speculate it was about 1993. Similarly, Jawa released their 884, a much improved motor on the old 898. Both of these motors were designed for vertical mounting in the frame. However, the single biggest change in speedway bike development was about to take place, and this would require both manufacturers to rethink a few things.
Källa: http://www.sliderphil.netfirms.com/Bikehistory.htm

GM var alltså först med liggare 1993 och Jawas första liggare, motortyp 884, kom ungefär i samma veva. Kan det stämma tror ni?
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
HASSE

Re: Vilket år kom liggarna?

Inlägg av HASSE »

Detta inlägg skall ses som en parentes och icke som en motion för införande av "liggare" i MCHK...jag vill inte att någon skall sätta jul-gröten i halsen.
Då och då kommer frågan upp huruvida det "lättare" eller ej att köra "liggare".Läste på en norsk speedwaysida att nybörjare råkade ut för mindre tillbud och olyckor när de tränade med "liggare" jämfört med "stående".Själv har åkt på det mesta som rullar i speedway-väg, förutom JAP.Utan några vetenskapliga eller statistiska bevis vill jag påstå att det "säkraste" man kan sätta i händerna på en nybörjare är en långslagig "liggare" med DELORTO-förgasare. ;)
brian
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 feb 2011, 19:22
Medlemsnummer: 119

Re: Vilket år kom liggarna?

Inlägg av brian »

Gerd Riss körde en Godden medliggande motor i VM finalen 1991. Göteborg.
Skriv svar