Licens

Här kan du skriva och diskutera allt som handlar om rundbana. Kanske lite annat också...!
Användarvisningsbild
Janne Nordvall
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 sep 2009, 10:13
Medlemsnummer: 146

Licens

Inlägg av Janne Nordvall »

Hej på er alla!
Jag undrar hur det är om jag skulle ta en licens???
Jag har inte några funderingar på att tävla, men försäkringen är ju något bättre.
Jag vill ju inte göra något fel så jag inte får vara med i gubbgänget, så jag hoppas på ett svar så snart som möjligt.
Det finns ett tillfälle att köra upp och skriva på lördag 10/10-09 i Kumla

MVH: Janne Nordvall ( 146 )
team gubbspeedway

Re: Licens

Inlägg av team gubbspeedway »

8-) Ja du Janne, inte så lätt att svara på. I reglementet står ju att läsa om det ska vara 10 års karenstid från aktiv till veteran. Står väl inget om någon karenstid från licensinnehavare till veteran, för licens kan man väl ha utan att vara aktiv? Men om det är som du säger bättre försäkring du vill ha, varför inte teckna en privat olycksfallsförsäkring, om du inte redan har en fritidsförsäkring genom ditt fackförbund, en sådan gruppförsäkring är mycket billigare än en Svemolicens.
Mvh Håkan H Team Gubbspeedway.
Användarvisningsbild
Janne Nordvall
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 sep 2009, 10:13
Medlemsnummer: 146

Re: Licens

Inlägg av Janne Nordvall »

Hej Håkan!
Tack för ett svar.
Det finns ytterligare en anledning till en licens.
Jag kan då träna ihop med flera förare.
Och kan då få upp tempot och bli lite stadigare i min åkning. ( bra till poäng tävlingar )

Sedan kan man få ut på försäkringen från alla bolag, om nu olyckan är framme. ( vilket vi inte hoppas )

MVH: Janne Nordvall ( 146 )
team gubbspeedway

Re: Licens

Inlägg av team gubbspeedway »

8-) Hej igen Janne. Den allmänna meningen är nog att Svemolicens inte har på MCHK träffar att göra.
Av samma anledning som att licens krävs, för att träna tillsammans med flera ( licensierade) förare, så kan du inte som licensierad, åka till sammans med gubbar utan licens på MCHK träffar.
Så Janne, nog bara att välja licens eller MCHK, och beträffande ditt tempo, så är det redan för högt, ( fick ju stryk av dig i Malmö) Mvh Håkan H. Ps. Ställ din fråga till styrelsen, de om några ska väl ha rätt svar.
Användarvisningsbild
Janne Nordvall
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 sep 2009, 10:13
Medlemsnummer: 146

Re: Licens

Inlägg av Janne Nordvall »

Hallå igen Håkan!
Ja, Jag skall kolla med styrelsen.
Det skulle vara tråkigt om jag strulade tilldet, för jag vill inte missa mchk och dessa roliga stunder vi har haft.
Jag ser fram mot våren då vi får träffas ingen alla glada gubbar.

MVH: Janne Nordvall ( 146 )
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Licens

Inlägg av rolf »

Jag har för mig att licensfrågan diskuterats här tidigare.
Classiclicens (eller vad den nu heter) kan väl inte diskvalificera för deltagande på MCHK-träffarna?
Jag är inne lite på samma resonemang som Janne för att kunna träna under lite mer ordnade former tillsammans med övriga förare här hemma.
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
team gubbspeedway

Re: Licens

Inlägg av team gubbspeedway »

8-) Möjligen skulle Track Rider Classic licens kunna passera inom MCHK, men knappast tillsammans med förare med ordinarie Svemo Junior eller Senior tävlingslicens, så är nog bara att välja, MCHK regler eller Svemos , risken finns annars att Svemo vill sätta regler även för MCHK, då är det slut på det roliga. Ride on. Håkan H.
HASSE

Re: Licens

Inlägg av HASSE »

Hej Håkan och alla andra !
Varför inte fråga norrmännen hur deras obligatoriska licens fungerar ? Den här frågan var uppe i våras och nu dyker den upp igen.Jag tror mig veta vad som gäller och det stämmer överens med det Håkan säger...men Håkan,om jag tolkar dig rätt så är det helt OK att köra flera på banan och heat så länge man gör det enbart tillsammans med MCHK-medlemmar ???? Alltså är MCHK-medlemskap en form av licens?
Användarvisningsbild
Janne Nordvall
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 sep 2009, 10:13
Medlemsnummer: 146

Re: Licens

Inlägg av Janne Nordvall »

Hej På er Alla Glada!
Jag såg att Rolf också stött på problemet vid träningar, man tycker själv att man är ivägen och tar plats.
Men har man en licens så kan man träna ihop med andra förare på samma villkor.

Att vi kan köra ihop med flera på våra mchk är ju en annan sak då mchk står bakom.
Men på en vanlig träning, då en klubb som är svemo ansluten kräver att man måste ha licens så kan det vara problem om det är många som är närvarande.
Man kan då känna sig lite utanför eller ivägen för ungdomen.

Jag menar att på något sätt kunna underlätta träningsmöjligheterna.
Jag ser inte att svemo går in och styr i våra mchk-träffar, bara för att de kräver en licens från svemo för att träna med andra förare på banan.

Jag kan ha fel, men hur är det på de banor som ni tränar på?
MVH: Janne Nordvall (146)
HASSE37SLJLP

Re: Licens

Inlägg av HASSE37SLJLP »

Hej Janne !
Rätta mig om jag har fel,men jag har fått lära mig att som olicensierad åkare får du inte köra tillsammans med andra på en bana tillhörig Svemo ansluten förening.Banlicensen kan vara i fara om man bryter mot detta.Vissa baner håller hårt på detta,andra tillåter överhuvud taget inga olicensierade att åka.Förutsatt att jag har fått rätt uppgifter så har jag lite svårt att förstå att MCHK-medlemskap medger att flera åkare vistas på banan samtidigt.Någon i styrelsen borde skriva några rader om EXAKT vad som gäller.
Skriv svar