Relevant principfråga.

Här kan du skriva och diskutera allt som handlar om rundbana. Kanske lite annat också...!
Användarvisningsbild
HASSE
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 dec 2009, 17:16
Medlemsnummer: 15

Relevant principfråga.

Inlägg av HASSE »

.
Senast redigerad av HASSE den 30 jan 2016, 07:34, redigerad totalt 2 gång.
Micke65
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 mar 2015, 03:38
Medlemsnummer: 65

Re: Relevant principfråga.

Inlägg av Micke65 »

Jag har lite svårt att tyda om MCHK är medlem i SVEMO eller bara har visst sammarbete, ÄR det så att MCHK har "fullvärdigt" medlemskap i SVEMO så SKA naturligtvis deras regler följas, är det INTE fallet så är det väl upp till arrangerande klubb att se till att det MCHK's regler följs och att nödvändiga försäkringar finns o man nu kör under MCHK's "flagg" vill säga. I övrigt så har inte SVEMO ensamrätt på speedway i Sverige, det är upp till var o en att köra speedway så länge man inte bryter mot några lagar å förordningar satta av beslutsfattande myndighet.
Mvh Micke65
Användarvisningsbild
HASSE
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 dec 2009, 17:16
Medlemsnummer: 15

Re: Relevant principfråga.

Inlägg av HASSE »

.
Senast redigerad av HASSE den 30 jan 2016, 07:34, redigerad totalt 2 gång.
Micke65
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 mar 2015, 03:38
Medlemsnummer: 65

Re: Relevant principfråga.

Inlägg av Micke65 »

Enl Solkatterna har eller hade KLUBBEN iaf försäkring och medlemskap i MHF under 2014, gällande försäkring så har jag pratat med Folksam (SVEMO's partner) och enl dom så är den grundförsäkringen inte mycket att ha, dom rekomenderade att skaffa egen försäkring, så jag tror nog att MHF's försäkring är god som nån annan. Vad anbelangar att reta SVEMO så ser jag det som att finns där inget utbyte eller inget vi tjänar på så kan dom få vara irriterade om dom vill, det kan va nyttigt för dom att se att dom inte är allsmäktiga. Om alla är införstådda om detta med försäkringar tycker jag ligger i egenintresse att ha koll på, å varför nåt skulle bli fråga för polisutredning förstår jag inte om inga brott begåtts. En fråga, får man åka MCHK om man löser baslicens ? Då blir försäkringsfrågan mm en annan jag förstått det hela rätt.
Mvh Micke65
Användarvisningsbild
HASSE
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 dec 2009, 17:16
Medlemsnummer: 15

Re: Relevant principfråga.

Inlägg av HASSE »

.
Senast redigerad av HASSE den 30 jan 2016, 07:34, redigerad totalt 2 gång.
Micke65
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 mar 2015, 03:38
Medlemsnummer: 65

Re: Relevant principfråga.

Inlägg av Micke65 »

Absolut ska man ha koll på försäkringarna, men frågan var kan/ska MCHK köra utanför Svemo's reglemente, ja det kan man om ingen av arrangörerna är SVEMO knuten å följer övriga lagar, förordningar och lokala stadgar, har inte banägaren ställt krav på att SVEMO's reglemente ska följas så ser jag inget hinder, skulle det istället vara en SVEMO ansluten klubb som arrangerar så kan man naturligtvis INTE köra under rådande körförbud, man binder sig att följa regler i den förening man har avtal med och i sådant fall blir nog utredningsfrågan en annan.
Gud hjälpe att någon förolyckas eller skadas svårt, men som jag sa så är enl Folksam Svemo's försäkring inte mycket att ha, det enda senariot jag kan tänka mig är att SVEMO i en utredning kallas som nån form av expert i ett ev brottsmål och därmed ogiltigförklarar alla försäkringar men sannolikheten är som att Bosse Rappne skulle vittna om grannen rasar ur ditt äppelträd, det är förvisso min teori men jag kan naturligtvis ha fel.
Mvh Micke65
Användarvisningsbild
HASSE
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 dec 2009, 17:16
Medlemsnummer: 15

Re: Relevant principfråga.

Inlägg av HASSE »

.
Senast redigerad av HASSE den 30 jan 2016, 07:33, redigerad totalt 2 gång.
Micke65
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 mar 2015, 03:38
Medlemsnummer: 65

Re: Relevant principfråga.

Inlägg av Micke65 »

Har kommunen som ägare av banan klart o tydligt ställt som vilkor att det är SVEMO's regler som gäller då måste det vara körförbud för alla, annat är ett regelbrott punkt slut. Vi får väl hoppas att denna problematik inte dyker upp på fler ställen, men som sagt ALLA borde ändå kolla upp detta med försäkringar.
Mvh Micke65
Skriv svar