MCHK rundbanas framtid!

Här kan du skriva och diskutera allt som handlar om rundbana. Kanske lite annat också...!
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: MCHK rundbanas framtid!

Inlägg av rolf »

Micke65 skrev:Lite funderingar runt grundfrågan hur får man människor att engagera sig. Jag tror absolut att enkelhet är att eftersträva såsom distansmöten, jag har viss erfarenhet av telefonmöten och det kan fungera jättebra. Men det stora tror jag ligger i att förnya sig (föryngra), erfarenhet är av oslagbart värde men föryngrar man sig inte så kan man bara vara säker på en sak, medelåldern stiger med ett år i taget, hur man gör det är en nöt som hela föreningsvärlden verkar ha svårt att knäcka i allmänhet och speedwaySverige i synnerhet och tyvärr ligger ju våran verksamhet direkt i baksuget så att säga.
En liten tanke är hur kan man få "gamla avdankade" speedway åkare att komma med i MCHK, dom flesta spyr nog på speedway i några år men efter att bevistat banan i Örebro där det samlades ett gäng av de äldre (ej MCHK) och sett hur j-vla kul dom hade så verkar det gå att lura ut dom ibland, har hört att dom i år ska träffas 2ggr så kul verkar dom tycka att det är. Noterbart är dock att dom gillar enkelheten, det kördes inga heat men suget fanns där det syndes, och alla om jag inte minns fel åkte liggare. I Liggare tror jag att det finns en del att hämta då jag tror att hos flertalet personer ses det som billigare, enklare mm, jag tror att det öppnar för några till som i sin tur tar med några till o.s.v, kanske kan ett visst "kändisskap" attrahera någon som gillar det ;)
En annan sak är något som slagit mig den korta tid jag varit med i speedwaysvängen är att man (vi) är skitdåliga på att synas, jag provade att inför träffen i Linde 2013 annonsera på gratissidor på lokala ställen och lite lappar i butiker, visst det kom ingen storpublik men så där 15-20 nyfikna dök upp och jag tor att det är där och så man måste "börja", att synas, höras och attrahera människor, folk är i allmänhet svårflörtade och trögstartade :roll:
Finns nog massor att fundera på men det va lite ur min skalle.
Mvh Micke.
Kloka ord Micke, fortsätt att fundera och återkom gärna med dina tankar.
Vi måste dock ha en sak klar för oss. Stadgarnas andra paragraf:
MCHK Rundbana ar en ideell sammanslutning av motorcykelentusiaster som tillvaratar, renoverar och bevarar äldre rundbanemotorcyklar samt anordnar träffar dar man kör efter det reglemente som beslutas av MCHK Rundbanas årsmöte.

Reglementet föreskriver att det skall vara motorer av stående typ.
Ett alternativ är ju att föreslå en ändring av reglementet så att det i stället står att motorcyklarna skall vara minst 10, 20, 30, 50 år gamla, eller något i den stilen. De äldsta liggarna (i modern tid) är väl nu drygt 20 år gamla. Det svåra är ju som vi alla vet att åldersbestämma en speedwaycykel.

Klubbens syfte är att värna om gamla motorcyklar (inte gamla gubbar/gummor ;) )
Vill vi något annat måste det till en stadgeändring, men jag håller med dig till 100% att något måste till för att intressera nya medlemmar och förhoppningsvis kunna åstadkomma en sänkt medelålder i klubben.
Vad som är "äldre rundbanemotrcyklar" finns det säkert olika åsikter om, men något måste vi hitta på!
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Micke65
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 mar 2015, 03:38
Medlemsnummer: 65

Re: MCHK rundbanas framtid!

Inlägg av Micke65 »

Hej, jag är fullt medveten om att det är inskrivet i stadgarna ang modell på cyklar, dock anser jag att man nog är tvingad att se över detta, om man överdriver frågan en smula så ser man snart varför, det är orimligt att om 10-20 år hävda att liggare är för moderna så jag ser det som en tidsfråga, dock är just detta en fråga i ett annat forum och måste naturligtvis motioneras och beslutas om på rätt vis så det hoppar vi vidare från för tillfället.

Jag ska istället förelså och berätta vad man kan göra och vad jag gjort, i syfta att synas lokalt och berätta för människor om att/var vi finns har jag varit på en del tillställningar, ex så har jag 2 år nu varit med viss hjälp på våran lokala marknad, kostnadsfritt (Lions sponsrar), med några cyklar uppställda, berättat och visat upp vår verksamhet. Förra våren ställde jag en av mina cyklar hos en lokal bildelsfirma (gratis förvaring) med en kortfattad info ang banan i Linde osv, jag har haft kontakt med kommunens fritidsförvaltining och och fick en inbjudan att vara med på något dom kallade för "Linde sportscamp" och deras avslutning som kallades "Olympiq day", en tillställning som riktar sig till barn i mellanstadiet, med stor sannolikhet finns detta på flertalet orter i Sverige. Liknande arbete går att utföra på vilken ort som helst och jag har funderat på om man skulle ta kontakt med sin "lokala" speedwayklubb och höra om det finns möjlighet att få medverka vid arenan på matchdagar, kanske med infotält med nån/några cyklar, kanske få åka med runt vid presentation, å vill man verkligen utmana etablissemanget så varför inte kolla med Tony ang GP i Sthlm, ta naturligtvis med knattar i detta resonemang, personligen skulle jag tycka att det skulle vara skitfränt att stå i ett tält vid en GP arena, prata med människor å "torrköra" lite, tänk att några knattar och några (inte) knattar skulle få ta några varv på banan och snacka lite, det vore grejer det :D .
En mindre ansträngning är att be lokal media att besöka ett MCHK event, kanske sätta in "annons" på en gratis lokal webbsida ex anslagstavla, annonsmarknad el dyl och tala om var och när vi träffas och att man kan komma och titta, prata, lukta och ja ni vet allt det vi älskar, för vi är allt för anonyma, den info som finns i dag måste man veta hur man hittar och det duger inte.
Jag har även lokalt varit i kontakt med skolor i förhoppning att bara få komma och visa upp cyklar å prata med elever, på deras rast naturligtvis, men hittills möts av noll respons :shock:
Jag är helt övertygad om att vi måste jobba tillsammans med hela kedjan dvs knattar och ändå upp så att säga för som jag nämnde så ligger MCHK i baksuget att den "stora" verksamheten.
Sen vill jag som relativt ny i denna värld tala om har det kan upplevas när man äntrar speedway sfären, TJAFS är bland det första som dyker upp, inte nödvändigtvis inom MCHK men i speedway i stort, något vi måste inse är att vi tillsammans behöver jobba framåt för hela verksamheten, att vi ofta har olika åsikter om hur är positivt om man kan resonera som vuxna och inse att alla kan inte få sin vilja igenom, ensam är stark är bara en myt. TJAFS är negativt, alltid, resonemang å debatt är positivt och leder på sikt till utveckling.
Nu säger säkert en del att, det där har vi provat å det går inte, då vill jag bara påminna om att hoppet är det sista som lämnar människan (har jag hört) och kommentaren "det går inte" är nog nästintill det absolut värsta jag vet, men det är jag det och vi alla är olika, låt oss använda denna olikhet respektfullt, intelligent och ofta så kommer vi som våra fäder komma framåt.
Mvh Micke
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: MCHK rundbanas framtid!

Inlägg av rolf »

Jag håller med dig Micke!
Det är mycket bra om vi kan deltaga och visa upp oss (MCHK-rundbana) på tävlingar, mässor och liknande. Precis vad jag föreslagit för styrelsen. Vi borde försöka ta fram något bra informationsmaterial att använda till sådana tillfällen.
Ett gyllene tillfälle för oss är årets 50-årsrace i Linköping. Där borde vi försöka fixa någon slags utställning, eller liknande, för att visa vilka vi är och vad vi sysslar med.
Någon som har några synpunkter/ideér/förslag kring detta?

Hur har du tänkt dig involvera knattar? Knattar trodde jag bara var intresserade av det modernaste, och inte speciellt intresserade av "gamla" motorcyklar!
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Micke65
Inlägg: 28
Blev medlem: 24 mar 2015, 03:38
Medlemsnummer: 65

Re: MCHK rundbanas framtid!

Inlägg av Micke65 »

Hej, jo med att involvera knattar menar jag att vi "gubbar" måste se till helheten, ex då jag stått på vår lokala marknad så har haft med en JAP, en stående GM, en liggare med fullt "racingutssende", en slidingcykel och en tävlings duglig knattehoj, min tanke med detta är att det dels finns många "gubbar" som minns, en del som alltid velat prova och undrar en del tekniskt/kostnad, hur/vad kan jag åka mm, vissa människor tittar på speedway på tv mm och så förstås barn som är intresserade och vill provsitta och fråga massor. För att bygga en grund i en verksamhet görs underifrån (barnen) men man kan inte få med sig barnen om inte dom vuxna är med på noterna och jag är övertygad om att vi måste jobba över hela spannet, det kommer MCHK till godo så småningom ändå. Knattarna kommer en dag att vara "gubbarna" och knattarna har föräldrar. Sen kan jag relatera till mig själv, som liten ville jag prova men det fanns ingen ekonomi eller intresse hos föräldrarna, som småbarnsförälder fanns aldrig tid eller ekonomi, nu som "övermogen" finns tid ekonomi men jag hade svårt att finna det jag sökte och därför måste vi visa oss, ofta och i många situationer, att göra det i Linköping är bra, jag vet inte exakt hur du tänkte det skulle se ut, men jag tänker att vi måste synas utanför våran sfär, så länge vi rör oss i vår egen krets så blir tillväxten inte speciellt bred, det handlar enl mitt sätt att se det om att synas hos dom som inte vet vilka vi är och berätta för dom om oss och deras möjlighet att köra speedway, ett bra ställe att göra detta på är ex vid en seriematch någonstans, jag inbillar mig att där kan finnas många att tilltala.
Material att ha med tror jag inte behöver vara så märkvärdigt, en banderoll, ett blad med kort info, en events kalender och så några cyklar som tilltalar alla grupper, och några som kan prata ;)

På denna fråga om direkt styrelsearbete, har vi i MCHK medlemsmöten och styrelsemöten på våra träffar idag ?

Mvh Micke
Skriv svar