MCHK - SVEMO

Här kan du skriva och diskutera allt som handlar om rundbana. Kanske lite annat också...!
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

MCHK - SVEMO

Inlägg av rolf »

Information från sekreteraren angående det föreslagna samarbetet mellan MCHK och SVEMO
Har haft en mängd kontakter under dagen i ärendet och nu fått bekräftat från flera håll att omröstningen vid MCHK:s årsmöte i lördags slutade med 35 röster för styrelsens/Björn Weissmanns förslag och 19 emot, medan 9 avstod från att rösta.

35-19 innebär att ja-förslaget INTE fick den kvalificerade (2/3) majoritet som stadgarna kräver. Det hade krävts 36 röster! Om allt nu går rätt till och man fortsättningsvis vill driva frågan om SVEMO-anknytning måste den starta på nytt.


Tyvärr kommer det att i det pappersutskick som nu görs till MCHK Rundbana stå att ja-förslaget fick en knapp kvalificerad majoritet, men ett fel med det innehållet får man väl stå ut med?
Lars Hjälmberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 feb 2009, 23:04
Medlemsnummer: 169

Re: MCHK - SVEMO

Inlägg av Lars Hjälmberg »

Här kommer ett svar till Hasse från MCHK Rundbanas sekreterare: Hasse tycker det är tragiskt om det inte skapas ett närmare samarbete mellan MCHK och SVEMO. Det tycker inte jag och - FRAMFÖR ALLT - inte heller ett enhälligt årsmöte i Mariestad i januari. MCHK Rundbana har egna försäkringar och har inget behov av att våra deltagare på banträffar, i backe och på is måste skaffa sig licenser och läkarintyg ............... oavsett vad de kan komma att kosta. Sådant har vi som har lämnat det aktiva tävlandet fått nog av. Att på nytt bygga upp en stor byråkrati leder inte till något positivt. Vi har kört i över 30 år med ett bra försäkringsskydd utan SVEMO:s "stöd" och behöver det inte nu heller.
Lars Hjälmberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 feb 2009, 23:04
Medlemsnummer: 169

Re: MCHK - SVEMO

Inlägg av Lars Hjälmberg »

Från sekreteraren igen: Kom ihåg att jag ovan skrev "om allt går rätt till". Så har tydligen inte skett om man nu läser MCHK:s centrala hemsida. Styrelsen har uppenbarligen bestämt sig för att strunta i sina egna stadgar och köra vidare som om ingenting har hänt.
Själv kan jag säga att jag inte är direkt överraskad. Ett MCHK Rundbana utan licenskrav och årliga läkarkontroller verkar således vara i fara igen. Med andra ord gäller i allra högsta grad det styrelsen skrev i utskicket från vårt årsmöte, som ni nyligen fick.
Den av årsmötet utsedda arbetsgruppen jobbar vidare med problemet!
Hälsningar Malke
Lars Hjälmberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 feb 2009, 23:04
Medlemsnummer: 169

Re: MCHK - SVEMO

Inlägg av Lars Hjälmberg »

Jaha, mina vänner, det här börjar nästan bli lite tjatigt, men här kommer senaste/sista (?) budet:
Vid samtal idag med MCHK:s sekreterare och tillika sekreterare vid årsmötet i Strängnäs bekräftar han att Weissmanns förslag INTE fick behövlig 2/3:s majoritet, varför hans (och styrelsens) förslag föll. Protokollet från årsmötet lär vara justerat och på väg ut. Den som lever får se!
Malke
Lars Hjälmberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 feb 2009, 23:04
Medlemsnummer: 169

Re: MCHK - SVEMO

Inlägg av Lars Hjälmberg »

Bara ett par avslutande (?) ord från sekreteraren: MCHK:s (=huvudklubben) årsmötesprotokoll finns sedan en tid att studera på hemsidan www.mchk.org. Under punkt 13a konstateras det först att styrelsens förslag har antagits, men sedan görs det följande notering: "Efter årsmötet har påpekats att styrelsens förslag ej erhållit kvalificerad majoritet med 2/3 av dom avgivna rösterna. (2/3x54=36)"

I det här läget vore det klädsamt om styrelsen deklarerar hur man ämnar gå vidare ................ om man nu vill göra det. För övrigt tycker jag det är övermåttan dåligt av styrelsen i en så stor klubb att inte före beslut kolla upp vad klubbens egna stadgar säger. Att man heller inte före sammanträdets början gör upp en riktig röstlängd, som visar vilka av de närvarande som är medlemmar i huvudklubben och därmed har rösträtt är också klandervärt.

Vi inom styrelsen på MCHK Rundbana och den av vårt årsmöte utsedda arbetsgruppen kommer under året att inför vårt nästkommande årsmöte utarbeta förslag till hur vi går vidare - kanske i form av alternativa förslag.
Roland
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 maj 2012, 10:52
Medlemsnummer: 1

Re: MCHK - SVEMO

Inlägg av Roland »

Hej!
Jag ser att det finns funderingar på att ansluta sig till Svemo.
Jag undrar vad ni vill upppnå med en sådan anslutning?
Innan ni ansluter er måste ni veta Svemo arbetar på samma sätt som en myndighet! (de anser sig inte ha klubbarnas uppdrag)
Som medlem i Svemo kommer er enda uppgift vara att lägga förslag på ledamot till styrelsen och att bevilja styrelsen ansvarsfrihet vid årsmötet, för övrigt bestämmer Svemos styrelse enväldigt i alla frågor oavsett vad medlemmarna tycker!
Tänk efter före!
Om ni vill arrangera tävlingar så finns det möjlighet att teckna försäkringar för detta genom Svenska Motorsport Alliansen som är fristående.

Mvh Roland Jonsson

Besök gärna min hemsida, http://www.ratracer.se
Skriv svar