HISTORISK ISRACING I MÅLILLA

Här kan du skriva och diskutera allt som handlar om rundbana. Kanske lite annat också...!
Användarvisningsbild
Bert Ove Orvnäs
Inlägg: 62
Blev medlem: 31 jul 2009, 21:31
Medlemsnummer: 0

HISTORISK ISRACING I MÅLILLA

Inlägg av Bert Ove Orvnäs »

Tjéna
Så var det äntligen fredag den 28 januari och klockan drog sig närmare tre tiden då LillGamen Gitte å jag åkte ner till ”byhålan” för att hämta våra polare och motor lovers Grete å Alfred.
Vi var alla lite taggade inför resan till Målilla och isracingens Nordiska Mästerskaps Final, våra polare hade aldrig sett isracing live så det var extra spännande att komma fram och känna vibbarna från motorerna och R 40 dofterna som för oss betyder lycka och att vi får ett välmående av nostalgi och racing som är en del av vårt liv där både jag och Alfred har varit aktiva.
Vi var framme ca 17.45 och det var + - 0 med andra ord ”lagom” kallt” och en liten kö utanför insläppet..stämningen kändes redan i kön alla var förväntans fulla då det inte varit isracing i Målilla sedan ca 1985 och väl inkomna så kommer det en löpare med ett depå band till mig..”suverena ” grabbar och en enastående organisation. Jag måste passa på tillfället att säga..vilken prestation och vilket bakom arbete som är utfört för att få den här kvällen till en sådan höjdpunkt att det går till racingens historia när G & B Arena i Målilla arrangerar ett Nordiskt Mästerskaps Final 28 januari 2011, det ligger mycket ideellt arbete med många timmar för att få allt å fungera..och vilken isbana
..med rätt dosering...helt proffsigt och när jag såg detta fick jag en kick och blev ännu mera taggad för nu visste jag att här kommer det att smälla i rören och det blir höga farter.
Det som uteblev var det sköna motorljudet..dom nya dämparna..det är så dåligt att hela upplevelsen av racing..ja den försvann för mig..även fast jag höjde opp ”hörsel apparaterna på MAX..”
Vid starten mullrade det lite när sedan hojarna nästan passerat första svängen..då var det helt tyst..det hördes inget..moppe..eller..de personer som har varit delaktiga för att försämra upplevelsen av motorsporten har ingen aning och inga kunskaper eller kvalifikationer för att göra dessa bedömningar om det exakta bullerstörningarna och faran för ”hörsel skador ” enligt min åsikt ...dom ljud decibel som kommer från publiken är mera skadliga än det gamla ljudet på hojarna, så det är nog bäst att hålla ”käften” och allra helst så skall det inte vara någon publik ..man kan ju få hörselskador... eller så blir det lagstadgat att alla skall bära hörselskydd....
Det är som det är och det blir med stort intresse att höra första racet i speedway med dom nya dämparna...nog om detta.
Åter till den gemytliga stämningen på Målilla där det kom över 3.500 betalande motor lovers..ett Stort Tack Till Er Alla som gjorde den här kvällen oförglömlig..det var långa köer och arrangörerna väntade till 19.30 för att så många som möjligt skulle hinna in innan förta heatet..all heder åt er för detta.
Jag var runt i depån å gaffla mé förare å meckar och alla var taggade..nu skulle det göras opp i finalen minsann..så håll undan...nu blir det åka av..,..det smittar av sig och man känner den gamla tävlings instinkten kommer tillbaka..den som sitter i ryggraden och mitt adrenalin börjar göra sig påmint. Så börjar det att dra ihop sig för förarpresentation och det blir dags för första racet och jag har tagit plats vid bästa stället med Gitte å polarna på vipp hyllan.
Så kommer förarna ut på isen och det går rysningar i hela kroppen och över 3.,500 pers håller andan..Pang..så går hängslena och racet är igång..ettans växel i starten och i med tvåan fort som attan i första sväng..trotteln i topp och farten blir hög..mycket trafik till en början och det är tuff körning på gång...ny is och det innebär att man kan lägga ner hojen så mycket att handtaget ”nästan släpar i isen..ju flera heat ju sämre is, då den blir uppriven och det är då som erfarenheterna visar sig
och tillsammans med vinnarskallen så börjar man töja på gränserna och det gäller blixt snabbt att välja spår så man får rätt utgång och ev. Stänga porten för någon som ligger för nära och hotar med en omkörning...det hugger och slänger och rycker och skramlar...det är ingen bekväm motor racing utan den är ”sten tuff ” både mentalt och fysiskt, men en underbar publiksport där man lever sig med och ser prestationerna..det är imponerande.
Under tiden första racet går..så hör jag Grete...ojojoj vad fort det går..ojojoj dé va som..bara den..VaaaaFooort det går..grejen är att Grete inte trodde isracing gick i den hastigheten som det gör, utan det blev en total upplevelse både för Grete och Alfred som aldrig sett isracingen live..men det var kanon härligt att stå brevtid och både höra och se deras inlevelse i racingen och att få njuta av R 40 dofterna som här i isracing används mycket mera än i speedway.
Racen gick och det var stundtals mycket heta dueller sam en del utspridda och i stort var det en mycket bra och rafflande isracing på högsta nivå.
Så kommer vi då till Finalen och där är våran ”Favvo” Posa med och han och alla andra är heltända och taggade till tusen..det är oroligt i starten innan ”hängsléna” släpps och Tjosan så går snöret och den förare som har röd hoj rycker till straxt innan och Posa som står på yttern rycker automatiskt till och slår sedan av därefter full pådrag...heatet stoppat av dagens ”Joker” Gardell som är ute på hal is...snöret hade gått och då är det bara att köra..varför lät man det vara så oroligt innan start i en betydande final?? och om man nu tycker att det var lite för hett och stoppar heatet...så slänger man inte ut en förare på dessa grunder..utan man tar en omstart för samtliga fyra förare.
Man ser på startfotot som jag tog i final heatet att där syns snöret om man studerar detta noga straxt över huvudena på förarna och det var ingen som nuddade tejpen enligt min åsikt.
Det är förbaskat tråkigt att sådant ska behöva inträffa, det förtar stämningen och det innebär att det fortfarande är oordning i domarelden...det måste till en rättning och det med det snaraste.
Nåväl det blir en Final med tre förare och det blir åka av och en segrare koras därefter så börjar efterfesten i dom varma å sköna ” salongerna ” på G & B Arena och vi börjar dra oss åt utgången och parkeringen..och vad ser man inte där..en hoj med sidovagn och en RIKTIG STÅLFARFAR med stora härliga knorvar under ”snoken” ( näsan ) och en bikupa till mössa..mössan är gjord enligt gammalt sätt..man stickar inte utan jag tror att man kokar ihop ullen på något sätt..kommer inte på metoden just nu och det har ett speciell uttryck.
STÅLFARFAR berättar om sina bravader och att han nu i februari skall opp mé hojen på en resa till Norge..dé ni..é en ”kis” ( Grabb ) som inte går av för hackor och vi önskao honom en ”skön” resa..
Om nu STÅL FARFAR läser detta så hör av dig i delen ”Ställ en fråga ” eller i en kommentar så jag kan få kontakt meds dig igen.
Så kom vi då fram tioll bilen och det var att svida av sig overallerna och börja hemfärden dom 20 milen till Vrå, som alltid går tiden fort när vi åker med våra kompisar då vi hela tiden håller på å tjabbar å garvar ( skrattar ) grete lärde mig på resan vad röd och gul heter på Danska...grrrrjjöööuud och goooouul och lägger till..mé flööööööde..ja..men visst är det härligt mé polare som det är lite sprätt i.
Alfred kom med en mycket smart ide...vid starten så satte sig förarna ett par tre gånger hårt på sadeln för att piggarna skulle ner i isen....så till sommaren när vi är ute och åker hoij tillsammans med våra spättor så skall Alfred och jag sätta oss ett par tre gånger för att få bra fäste innan vi lägger av våra rökare..;-)
Det blev lite dittan om dattan och nu önskar jag er alla var än i världen ni befinner er, ha det så bra och njut här och nu av livet och unna er lite av det goda..;-)
Tjing Tjong // Gamen The Condor