Start- teknik

Tips - frågor och annat som handlar om tekniken och maskinerna
Hasse S

Start- teknik

Inlägg av Hasse S »

Att komma snabbt iväg från tapen är en konst i sig själv.Har hittills inte brytt mig det minsta,tränar över huvud taget aldrig starter då jag inbillar mig att det sliter motorn onödigt...rätt eller fel ?
Antar att det finns ett antal teorier om hur man säller in kopplingen,hur man släpper kopplingen,hur man sitter,hur mycket gas man ger i startögonblicket och tändinställning/drevning men det är väl överkurs när vi kör på MCHK nivå.
Antar att start-tekniken skiljer sig avsevärt från Fundins dagar till nutid...eller ?
Antar att det finns en del kunskap i ämnet bland alla veteran-gubbar,speciellt bland dom som tävlade på riktigt en gång i tiden...tänk om ni ville skriva några rader och dela med er av tricks och "hemligheter". ;)
Hasse S

Restart- teknik

Inlägg av Hasse S »

Hej !
Det ante mig att ni inte avslöjar era start-tricks ! :cry: Men...jag fått några intressanta tips av en gammal stjärna,blir nog bra det ! ;)
Användarvisningsbild
Janne Nordvall
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 sep 2009, 10:13
Medlemsnummer: 146

Re: Start- teknik

Inlägg av Janne Nordvall »

Hej Hasse!
Lite svårt att skriva vad man gör, men jag kan försöka skriva hur jag gör. ( Men det ärbara ett sätt )
Först måste du se till att kopplingen lyfter som den ska och att den inte kastar, ett tips är att skaffa en lagrad svamp mot tryckplattan. Då ökar sannolikheten att kopplingen inte drar.
Sitt i fram kant på sadeln och luta dig över styret, och håll full gas titta på tapen. När tapen går upp släpp kopplingen och sedan försöka få en balans på kroppen så man känner att det driver.

Detta med tändningen är lite hur du vill att motorn skall gå. Hög tändning - motorn blir rapp. låg tändning - motorn blir seg. På 898:an hade jag en komp på 14,7 och tändning på 36 grader, och ofta 220 munstycke.

Drevning är också lite hur du vill att det skall dra eller spinna, jag ville ha en mjukare gång så jag hade 18 på motorn 16 på kontern och på kumla 58 bak om det var matrial att åka i och 56 om det var tort.

Men det är ju som sagt olika på hur DU vill ha din hoj.

" OBS " Jag var ingen stjärna eller proffs

// Janne Nordvall
Hasse S

Restart- teknik

Inlägg av Hasse S »

Hej !
Måst nog lära mig att starta om man skall delta i "träffarna",man vågar ju inte gå i närkamp i omkörningsförsök om man blir hopplöst efter i starten,det får ju inte hända något när vi kör regularitet.
Lagrad svamp...tror jag haft en JAWA-koppling en gång i tiden där det satt ett lager någonstans som du beskriver.Har köpt en MASEK med LZ-koppling,kanske är det bara att modifiera med lagring ?
Full gas !...har nog aldrig prövat med absolut fullgas någon gång !...HUUGEDAMEJ :o
Gillar när det spinner...körde på 17 x 58,stående GM i somras på Sannahed.Har nog mycket att träna på i sommar om nu lusten att "gazza" finns kvar frampå försommaren...TACK FÖR TIPPSEN :!:
Användarvisningsbild
Janne Nordvall
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 sep 2009, 10:13
Medlemsnummer: 146

Re: Start- teknik

Inlägg av Janne Nordvall »

Hej Hasse!

LZ- har jag inte haft någon gång, jag har Neb och den tycker jag är bra även en koppling som är äldre, bara den är rak och fin så att det inte finn något kast.
Jag tror att du kommer att tycka att det är lättare att starta med full gas, om du har lite för dåligt med gas kan det ge fäste så det blir en kavaljerare. ( inte så mysigt )
Den där svampen sitter längst ut mot tryckplattan, och har en teflonhatt med ett lager i. ( det blir lättare att ställa kopplingen då ) den tar bort lite av eventuellt kast.

Att du har 17 fram gör att motorn blir rapp och du känner varje litet avslag eller gaspådrag, kan ( tycker jag ) bli lite ryckig körning.
Men 18 drev går motorn lugnare och du spar också transkedjor.

På den gamla 898:an kör jag med biltemas 428 ( inte o-ring )

Men på liggaren går kedjan varmare så då måste jag ha regina.

MVH: Janne Nordvall
Skriv svar