Sida 1 av 1

Vilket år kom liggarna?

InläggPostat: 26 dec 2009, 14:10
av rolf
Vilket år kom dom första liggande Jawamotorerna för speedway?
Vad heter den motormodellen?

Re: Vilket år kom liggarna?

InläggPostat: 26 dec 2009, 23:42
av Lennart Johansson
Hej Rolf, I samband med motioner och reglerförslag kollade vi upp detta.
Vi kom fram till att bottenlänksgafflar började användas 1992 och att cyklar med liggande motor kom 1994. Tror de första var tillvrkade av Micke Blixt i Nyköping. Ring Micke och kolla med honom han kan nog historien,
Lenn.

Re: Vilket år kom liggarna?

InläggPostat: 27 dec 2009, 11:44
av rolf
I mina efterforskningar har jag hittat följande
Firstly GM came out with the GM SRB8. I don't have the exact date of release but I'm going to speculate it was about 1993. Similarly, Jawa released their 884, a much improved motor on the old 898. Both of these motors were designed for vertical mounting in the frame. However, the single biggest change in speedway bike development was about to take place, and this would require both manufacturers to rethink a few things.

Källa: http://www.sliderphil.netfirms.com/Bikehistory.htm

GM var alltså först med liggare 1993 och Jawas första liggare, motortyp 884, kom ungefär i samma veva. Kan det stämma tror ni?

Re: Vilket år kom liggarna?

InläggPostat: 27 dec 2009, 14:15
av HASSE
Detta inlägg skall ses som en parentes och icke som en motion för införande av "liggare" i MCHK...jag vill inte att någon skall sätta jul-gröten i halsen.
Då och då kommer frågan upp huruvida det "lättare" eller ej att köra "liggare".Läste på en norsk speedwaysida att nybörjare råkade ut för mindre tillbud och olyckor när de tränade med "liggare" jämfört med "stående".Själv har åkt på det mesta som rullar i speedway-väg, förutom JAP.Utan några vetenskapliga eller statistiska bevis vill jag påstå att det "säkraste" man kan sätta i händerna på en nybörjare är en långslagig "liggare" med DELORTO-förgasare. ;)

Re: Vilket år kom liggarna?

InläggPostat: 24 mar 2018, 14:29
av brian
Gerd Riss körde en Godden medliggande motor i VM finalen 1991. Göteborg.