Speedway olja

Tips - frågor och annat som handlar om tekniken och maskinerna
Hasse

Speedway olja

Inlägg av Hasse »

Oavsett om oljan heter Castrol,Elf,Morris eller Shell racing M så brukar dom kosta RUNT 100 kr/L eller mer. Morris har gått upp i pris den också vad jag hört. Haven tröst i fattiga osponsrade "gubbar",det finns en olja som heter EUROL racing 1 ricinus som kostar 65 kr/L (2009) som säljs av bla. TB Fordonsservice, Partille. En känd motortrimmare tipsade mig för några år sedan.
Är det någon som vet något billigare och bättre så "släng" in några rader. ;)
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Speedway olja

Inlägg av rolf »

Billigare vet jag inte, men vet någon vart man får tag i R30 eller liknande för vinterbruk?
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
HASSE

Re: Speedway olja

Inlägg av HASSE »

God fortsättning på Julen !
Vi har haft isär min omtalade rykande motor för tredje gången,det finns icke något fel på motorn !!!!
Nu börjar flera med mig tro att det är oljan...EUROL var en super-olja till min "liggande",kanske är den för fin till min "stående" nkikasil-celynder ? Vilken är den tjockaste speedway oljan ?...Castrol...Morris...? Elf hade en 50-olja för många år sedan, vet någon om den finns kvar och var den säljs ?
Är det någon som har svar på frågan och lösning på mysteriet med den "rykande GM-motorn" så är ni mer än välkomna att skriva några rader.
Användarvisningsbild
Bert Ove Orvnäs
Inlägg: 62
Blev medlem: 31 jul 2009, 21:31
Medlemsnummer: 0

Re: Speedway olja

Inlägg av Bert Ove Orvnäs »

TJÈNA
Rolf kolla på meckonomen, jag köper min R40 där och det kan finnas en chans till R30
/Berte
Lennart Johansson

Re: rykande motor

Inlägg av Lennart Johansson »

Hej Hasse, kom och tänka på din rykande motor. Av erfarenhet, ventilstyrningar kan kännas bra men ändå släppa igenom olja. Kolla ventiltallrikarna på kanalsidan om någon är mer sotig eller oljig än de andra. En repa i styrningen kan räcka Lennart
Hasse S

Re: Speedway olja

Inlägg av Hasse S »

Hej Lennart !

Som sagt var, den här motorn rycker inte lite. Intressant teori på problemet du lägger fram. Motorn har varit isär några gånger nu, skall träffa min "trimmare" om någon vecka för att sätta i motorn och prova med en annan förgasare och annan olja. Skall diskutera din teori före vi drar i gång.

Först nu börjar snön försvinna i Värmland, och ni skåningar gasar redan för fullt ...det finns ingen jämnlikhet och rättvisa i den här värden... men han Rolf där uppe i Norrland får nog vänta någon månad till tror jag..hehe.. :lol:
Användarvisningsbild
rolf
Site Admin
Inlägg: 169
Blev medlem: 07 jul 2007, 16:34
Medlemsnummer: 47
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Speedway olja

Inlägg av rolf »

Hasse S skrev:men han Rolf där uppe i Norrland får nog vänta någon månad till tror jag..hehe.. :lol:
Så är det nog men i början på maj brukar det kunna gå att köra här!
Den som väntar på något gott... ;)
#47 Rolf Fridh
Östersund
0730-23 22 24
Mange
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 mar 2009, 20:02
Medlemsnummer: 0

Re: Speedway olja

Inlägg av Mange »

Ja nu har jag äntligen köpt mig en egen cykel :) . Det bidde en tidig 897a, komplett men med lite pyssel. Den har stått ett tag o en kompis som som är duktig på detta ska hjälpa mig att titta igenom allt o smörja o så innan första uppstart.
Därför undrar jag nu! Vilka oljor kan man använda? Vore kul om alla kunde lista vad ni kör på o vart den finns att köpa.
Han som ska hjälpa mig kör på Morris men han hade inte mycket kvar hemma. Jag skulle helst vilja ha nåt som finns att köpa i vanliga handeln(om det finns).

Mange
Mange
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 mar 2009, 20:02
Medlemsnummer: 0

Re: Speedway olja

Inlägg av Mange »

Hittade en liter Castrol R40 hos Mekonomen:-).
Såg att Shell har en olja som borde funka oxå. Advance Racing M hette den tror jag. Nån som provat den?

Mange
Mange
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 mar 2009, 20:02
Medlemsnummer: 0

Re: Speedway olja

Inlägg av Mange »

Lägger ut en oljefråga till! Jag har sett att en del kör på Mobil 1. Om den fungerar så måste den väl vara bättre för maskiner som går mer sällan eller?
Den kladdar ju inte ihop sig som vegolja gör!

Mange
Skriv svar